چگونه شادتر دورکاری کنیم؟

چگونه شادتر دورکاری کنیم؟

دکتر پریسا پارسا مجد

دستیار تخصصی طب کار- دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 میلیون‌ها نفر برای اولین بار دورکاری را تجربه می‌کنند. بعضی ماه‌هاست پشت میز آشپزخانه می‌نشینند یا با لپ‌تاپ‌های خود روی مبل کار می‌کنند.

حتی با واکسن هم بسیاری از افراد به کار تمام‌وقت باز‌نمی‌گردند. اولین نشانه‌ها و اثرات همه‌گیری بر سلامت روانی افراد چندان خوشایند نیست.

چه کار می‌توانیم بکنیم تا در خانه شاد‌تر کار کنیم؟

نور بیشتر

چگونه شادتر دورکاری کنیم؟

نور خورشید همراه با هوای تازه و بهره‌مندی از طبیعت نیاز اساسی ما برای سلامت روانی است

نور خورشید باعث می‌شود مغز هورمون سروتونین آزاد کند. این هورمون باعث احساس آرامش و تمرکز می‌شود و روحیهٔ آدم را بهتر و اضطراب را کم می‌کند.

نور روز فواید بسیار زیادی دارد. نور خورشید اولین عامل مهم است چون بیشترین تأثیر را بر احساس ما از محیط اطراف دارد و باعث نظم خواب ما می‌شود. مقابله با بیماری کووید برای همهٔ ما خسته‌کننده است، از این رو نور کافی و خواب منظم در شرایط فعلی بسیار مهم است

اگر می‌توانید میز خود را کنار پنجره بگذارید. ترتیبی بدهید که بتوانید پرده‌ها را کامل کنار بزنید و پنجره‌ها را تمیز نگه دارید، هم از بیرون و هم از داخل. کثیف بودن شیشه‌های پنجره تا حدود زیادی جلوی عبور نور آفتاب را می‌گیرد.

از آینه‌هایی در اطراف اتاق استفاده کنید تا نور را تقویت کنند و دیوار‌های اتاق را سفید یا رنگ روشن بزنید تا نور را بازتاباند. اگر می‌توانید از اتاق‌های طبقات بالا استفاده کنید تا نورگیری بهتری داشته باشند و هم‌چنین اتاق‌هایی که سقف بلند‌تری دارند.

سرو‌صدای کمتر

بخش‌های گوناگون از مغز ما به طور مداوم در حال تشخیص اصوات مختلف و تغییرات به‌وجود آمده در صدا‌هاست و این فعالیت به شدت حواس ما را هنگام کار کردن پرت می‌کند

صداهای تیز بیشتر مزاحم هستند تا صدای گفتگوی آرام و چون بخش‌هایی از مغز تغییرات و دگرگونی صداها را دریافت می‌کنند، فقط زمانی حواس‌تان پرت می‌شود که آن صدا قطع شود

سرو‌صدا باعث برانگیختن واکنش “ستیز یا گریز” در بدن ما می‌شود.

صداهای تنش‌زا بخشی از مغز به نام آمیگدال را تحریک می‌کند تا سیگنال‌های رنج و آزردگی بفرستد. بخش دیگری از مغز به نام هیپوتالاموس این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند که بلافاصله باعث می‌شود غده‌های آدرنال یا فوق‌کلیوی آدرنالین را در خون آزاد کنند و فشار خون شما بالا برود.

میزان تحمل صداها تا حدودی بستگی به این دارد که صدا چه معنایی برای شما داشته باشد. برای مثال تحمل صدای گریهٔ فرزند خودتان سخت‌تر از تحمل صدای ترافیک خیابان با همان شدت است.

برای بعضی‌ها گوش‌گیر ممکن است راه چاره باشد اما اگر بخواهید بیشتر جلوی صدا‌های اضافی را بگیرید معماران توصیه می‌کنند از کف‌پوش نرم، فرش‌های ضخیم و پرده‌های کلفت‌تر استفاده کنید.

اگر این روش‌ها هم مؤثر نبود، از تخته‌های زیر‌فرشی، لایه‌های میان‌سقفی و لایه‌های اضافی بر دیوار‌ها استفاده کنید و روی پنجره‌ها کرکره‌هایی نصب کنید البته طوری‌که چندان جلوی نور آفتاب را نگیرند.

فهرست