ارتباط کرونا با وزوز گوش

تهیه شده توسط: فاطمه حبیبی- کارشناس ارشد ادیولوژی

تحقیقات جدید نشان می دهد کرونا می تواند باعث تشدید وزوز گوش شود.

مطالعه جدیدی که بر روی ۳۱۰۳ فرد مبتلا به وزوز گوش توسط دانشگاه آنجلا روسکین ( ARU ) و با حمایت انجمن وزوز گوش بریتانیا و انجمن وزوز گوش آمریکا انجام شده است نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند باعث تشدید یا حتی ایجاد  شود. در این تحقیق شرکت کنندگان از ۴۸ کشور حضور داشتند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از بریتانیا و ایالات متحده بودند.

نتایج این تحقیق که در مجله Frontiers in Public Health منتشر شده است ، نشان داد که ۴۰ درصد از کسانی که علائم کرونا را نشان می دهند ، همزمان احساس می کنند که وزوز گوششان بدتر شده است.

اگرچه این مطالعه بر روی افرادی انجام شد که از قبل مبتلا به وزوز گوش بودند، اما تعداد کمی از شرکت کنندگان هم چنین گزارش دادند که وزوز گوش آن ها همزمان با علائم کرونا ایجاد شده است ، که نشان می دهد وزوز گوش در برخی موارد می تواند یک علامت طولانی مدت ویروس کرونا باشد..

مطالعه جدید  چنین نشان داد که تعداد زیادی از مردم معتقدند وزوز گوش آن ها با اقدامات فاصله ی اجتماعی برای کمک به کنترل شیوع ویروس بدتر شده است. این اقدامات منجر به تغییرات چشمگیری در روال کار و سبک زندگی شده است. این مطالعه خاطرنشان کرد که این بیماری، علاوه بر افزایش شدت علائم وزوز گوش ، دسترسی به خدمات درمانی وزوز گوش را برای مردم دشوارتر کرده است. این مسئله می تواند پریشانی عاطفی را افزایش دهد و علائم وزوز گوش را بدتر کند و یک چرخه معیوب ایجاد کند. 

نویسنده اصلی مقاله ، دکتر الدر بوكز می گوید: “یافته های این مطالعه پیچیدگی های مربوط به وزوز گوش را برجسته می کند و این که چطور هر دو عوامل داخلی مانند افزایش اضطراب و احساس تنهایی و عوامل خارجی مانند تغییر برنامه های معمول و روزمره فرد می تواند تاثیر قابل توجهی بر وزوز گوش داشته باشد.

“برخی از تغییرات ایجاد شده توسط کرونا بر زندگی افراد مبتلا به وزوز گوش تاثیر منفی می گذارد. شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش کردند که علائم کرونا باعث بدتر شدن یا حتی در برخی موارد باعث ایجاد وزوز گوش و کم شنوایی شده است. این موضوع باید مورد توجه مراکز خدمات بالینی و درمانی قرار گیرد. “

دیوید استوكدیل ، مدیر اجرایی انجمن وزوز گوش بریتانیا و یكی از نویسندگان این مطالعه می گوید: “موج دوم کرونا و امکان تعطیلی عمومی می تواند استرس و احساس انزوا را افزایش دهد. بنابراین ضروری است كه ما اشتباهات قبل را تکرار نکنیم و خدمات درمانی مناسب را برای افراد مبتلا به وزوز گوش فراهم کنیم.

“درمان نامناسب وزوز در مراحل اولیه اغلب باعث مزمن شدن آن می شود و می تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان فرد داشته باشد. با توجه به این موضوع ، مراکز مراقبت های بهداشتی باید شرایطی فراهم کنند که هر کسی دچار وزوز گوش می شود یا وزوز گوشش بدتر می شود، بتواند در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. “

فهرست